Pages

Tuesday

Savory Coleslaw - My style!

Ingredients
* 1 Sweet Cabbage - Sliced
* 2 Carrot
* 1 Purple Cabbage - Optional

Step 1:
- Sliced sweet cabbage (serta purple cabbage - kalau ada).
- Carrot di'grated' menggunakan grater yang seswai untuk menghasilkan carrot yang panjang tetapi halus.
- Letak dalam satu bowl yang sangat besar untuk memudahkan bahan-bahan Step 2 dimasukkan serta digaul bersama kemudian nanti.
- Pastikan sudah siap dibasuk dan ditapis betul-betul untuk mengelakkan campuran bersama bahan Step 2 nanti tidak terlalu cair.

Ingredients
* Mayonaise
* Mustard - Optional
* Tobasco
* Lemon juice

* Black Kismis
* Olive Oil
* Gula
* Garam

Step 2:
- Ambil mangkuk, masukkan 5 sudu besar olive oil, 5 sudu besar mayonaise, 1 sudu kecil mustard dan 2 sudu kecil tobasco. Kemudian kacau sehingga sebati.
- Masukkan sesudu besar gula untuk mendapatkan rasa manis dan sedikit garam. Kacau sehingga gula hancur dan pastikan rasa dulu, untuk mendapat rasa masam dan manis sekata.
- Perahkan sedikit lemon ke dalam campuran tadi. Kacau lagi sehingga sebati. Pastikan campuran itu tidak terlalu pekat. Sekiranya terlalu pekat, masukkan sedikit air dapatkan hasil yang sedikit cair. Jangan cair sangat, nanti tak berapa sedap.
- Final step, tuangkang campuran Step 2 ke dalam mangkuk yang berisi bahan-bahan Step 1 tadi. Kacau sehingga sebati.Sekiranya campuran Step 2 tadi sukar untuk digaul, isikan Olive Oil ketika kacau.
- Taburkan kismis sebanyak mana yang anda suka dan masukkan ke dalam peti sejuk. Hidangkan sejuk.

*** Campuran Step 2 akan kelihatan kekuningan. Sekiranya mustard tidak dimasukkan pun tidak mengapa.
*** Apabila air dicampur, mungkin rasa masam dan manis sedikit lari, tidak mengapa, masukkah bahan-bahan lain sedikit lagi untuk mendapatkan rasa yang mantap.

Note: So far, sekiranya ada family gathering, mesti saya yang akan buat Coleslaw ini. Mungkin mereka suka rasa masam dan manis campuran Step 2 tadi. Enjoy!

No comments:

Post a Comment