Pages

Tuesday

Leke @ Lekas?

First time saya beraya di Kelantan as husband and wife, memang saya kena kelentong dengan suami sokmo. Boleh dikatakan setiap masa, ada je yang disakat. Tak kering gusi apatah lagi saya boleh dikatakan agak baru dengan Bahase Klate ini. Jadi banyak benda yang saya perlu bertanya. 

Jadi kebiasaan keluarga mertua saya ni akan pergi beraya ke rumah sedara-mara mereka. Jadi saya tidak balik ke rumah langsung. Paling awal saya balik ialah pukul 5.00 petang. Fuhhhh... letih gila!!!.. Tapi itu lah adat beraya di Kelatan setiap kali saya pulang. Memang kami akan tawaf sekeliling Kelantan. Dasyat!

Jadi setiba di sebuah rumah ini, keluarga tersebut telah menanti kami di pagi hari. Jadi mereka semua pun menyambut dengan senyuman dan menjemput kami masuk ke rumah.

"Leke... Leke... Leke... Jemput masuk ke ghumoh kito".. pakcik tersebut memanggil kami sekeluarga. Tapi yang dia pandang hanyalah saya. Berulang-ulang kali dia menyebutnya dan saya dengan pantas membuka kasut dan masuk ke rumahnya dan terus duduk di ruang tamu. 

Tercengang adik-adik ipar dan suami saya melihat saya. Masing-masing memandang antara satu sama lain. Setelah bersalaman, suami saya duduk di tepi saya dan mencuit saya lalu bertanya, "Ngape sayang masuk cepat sangat rumah sampai tak dan-dan potong mama dengan papa?".

"Eh... mestilah cepat, kan dia kata Lekas (Leke) tadi... Kan dia beriya suruh kita masuk cepat, banyak kali pulak dia sebut-sebut, jadi kene cepatlah.. Kang marah pulak tuan rumah ni haaa..." saya jawab diikuti dengan ketawa berdekah-dekah oleh suami saya dihadapan tetamu lain. Saya pun hairan, kenapa pulak nak ketawa ni?

Setelah puas gelakkan saya, dengan muka merah-merah, dia pun jawab pertanyaan saya, "Itu bukan Lekas la Sayang. Orang Kelantan, kalau tetamu datang, dia akan sebut Leke. Leke tu singkatan kepada Silakan (bunyi Klate: Silekee..).. Jadi kalau orang datang, mereka akan jemput dengan menyebut short form je,  Leke..Leke...". Kemudian dia ketawa semula.. 

Dan saya cuma boleh sebut... "ooooOOOoooo...". Manalah kita tahu camtu iyer tak? Saya pun sengal jugak. Nak tak nak, sengih seorang diri la jawapannya. Confirm tuan rumah ni ingat saya lapar tahap dewa punya. Ayoyooo.. malunya..

Next time balik, for sure saya mesti ingat tahap gabannya apa itu Leke. Confirm! hehe.. 




No comments:

Post a Comment