Pages

Tuesday

Know your limits

 
"If you're at the end of your rope because your baby won't stop crying, and he's not hungry, cold, wet, sick or hurt, and you're afraid you're going to hurt yourself or the baby, put him in a safe place (on his back or side in a crib, for example). Then step out of the room for five or ten minutes until you've calmed yourself down." Gabriel's mother, Leesburg, Virginia

Artikel ini saya perolehi dari Baby Center. Which I think its true. When I have my first child, boleh dikatakan saya sangat-sangat stress kerana Waseem agak kuat menangis sepanjang masa. Dengan tidak cukup rehat dan tidur, mungkin menyebabkan saya mudah naik darah.

Ada masa saya agak keletihan. Macam sudah habis cara tidak tahu buat apa. Kalau hilang pedoman, mungkin sesuatu boleh terjadi. Sebaliknya, saya cuba tenangkan diri dengan pergi keluar dari bilik sekejap. Beberapa kali mulut saya melafazkan Astagfirullah dan urut dada. Kemudian masuk semula ke dalam bilik dan mendukungnya semula.

Yang pasti, Waseem agak berat dan dalam keadaan saya yang tidak cukup tidur dan keseorangan membuatkan saya cukup letih dan terasa walaupun ingin memandikan Waseem, saya rasa tiada tenaga. 

Tapi betul kata orang-orang tua, selepas 40 hari, berkat dorongan suami dan keluarga, saya sudah boleh mula mengawal keadaan. Kesihatan semakin baik dan kekuatan untuk melakukan aktiviti harian bertambah.

Morale of the stories, we are not perfect mother-to-be, ladies... Jadi jangan segan silu untuk bertanya meminta pendapat atau keluar ambil angin selama 10-20 minit untuk mendapat ketenangan untuk diri kita. Which I did it for myself during my baby asleep. Even hot shower for 20 minutes help me to smile sometimes. Kalau kita tidak menjaga diri kita, siapa lagi? Right?

Good luck new mother-to-be!

..::Love::...

No comments:

Post a Comment